سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

افسانه آتش سوزی مسلمانان از نگاهی دیگر

نظر دانشمندان و مستشرقان غربی در این مورد

بررسی این مسئله که آتش زدن کتابها در مصر و استفاده از آن در حمام ها توسط چه کسانی صورت گرفته؟

 

 از جمله مسائلی که لازم است در روابط اسلام و ایران مطرح شود

مسئله‏ کتابسوزی در ایران وسیله مسلمین فاتح ایران است .

در حدود نیم قرن است‏ که بطور جدی روی این مسئله تبلیغ می‏شود تا آنجا که آنچنان مسلم فرض‏ میشود .

 

اما آنچه که مورخین غربی به آن اعتقاد دارن
کتابخانه بزرگ اسکندریه دوبار در طول حیات خود آتش گرفته است. یکبار در سال 48 پیش از میلاد که پلوتارک درباره آن می‌نویسدک نزدیک بود دشمنان بر کشتی‌های ژول زار تسلط یابند و ناچار شد آن‌ها را به کمک آتش دفن کند. آتش از حوض‌ها زبانه کشید و کتابخانه را بسوخت.” حریق دوم در حوالی سال 390 میلادی ( در حدود 250 سال قبل از فتح اسکندریه به‏ دست مسلمین )  و در دوران قیصر تیودوسیس بود.
 همانگونه که اثبات خواهیم کرد در واقع این قضیه توسط خود مسیحیان صورت گرفته است و برای پنهان کردن این موضوع بعد از 6 قرن به تکاپو افتاده تا صورت مسئله را  کلا عوض کند و مسلمانان رو مقصر نشان دهد

نخستین افراد که در این باره مطلب نوشتند عبداللطیف بغدادی (متوفی به 629 ه.ق)(که مسیحی هست و ابوالفرج ملطی(م 685) (معروف به ابن عبری)(یهودی است که بعدا مسیحی می شود) هست.

همانطورکه مشخص است راویان 6 الی 7 قرن با ماجرای آتش سوزی فاصله دارن

 

نظر دانشمندان و مستشرقان غیر عرب و غیر مسلمان در این مورد

1- نهرو رهبر هند در این باره می نویسد:

(به طوری که نقل می کنند که عربها کتابخانه معروف اسکندریه در مصر را آتش زده اند ، اکنون ای داستان جعلی به شمار میرود .عربها بیش از آن کتاب رو دوست می داتشتن که به چنین رفتار وحشیانه ایی دست بزنن، ممکن اس " تئودوسیوس" امپراطو قسطنطنیه مسئول نابودی کتابها یا حداقلی از آن باشد. یک قسمت این کتابخانه سابقا هنگام جنگ و حمله " ژولیوس سزار " سردار معروف رومی از میان رفته بود ." تئودوسیوس " امپراطور قسطنطنیه که مسیحی متعصبی شده بود کتابهای غیر مسیحی یونانیان را که درباره اساطیر و افسانه های مذهبی خدایان قدیمی یونان بود را دوست نمی داشت ، زیرا خیلی به مسیحیت پایبند بود . گفته می شود او کتابها را به عنوان سوخت حمام به کار می برد) (نگاهی به تاریخ جهان ، جواهر لعل نهرو ، جلد 1 صفحه 323 و 324 )

نکته بسیار مهم اینه که نهرو علاوه برجعلی بودن این داستان اشاره می کند این تهمتی که به مسلمونها درباره استفاده از کتاب به عنوان سوخت حمام مطرح می شود در واقع متعلق به پادشها مسیحی هست.

 

2-فلیپ می نویسد:

“بنا بر یکی از روایات عمروعاص به فرمان خلیفه عمر 6 ماه تمام حمام‌های شهر را از کتب کتابخانه اسکندریه می‌سوزانیده است. اما این از آن قصه‌هاست که از لحاظ داستان بسیار دلکش و از نظر تاریخ غیرقابل قبول است زیرا کتابخانه بزرگ بطلمیوسان در سال 48 قبل از میلاد به دست ژول سزار سوزانیده شد و کتابخانه‌ی دیگری که از آن به نام کتابخانه دختر یاد می‌کنند نیز در حدود سال 389 میلادی به فرمان تئودوسیوس ویران شد. بنابراین در روزگار فتح عرب کتابخانه‌ی مهمی در اسکندریه نبود و هیچ کدام از نویسندگان آن عصر عمروعاص یا عمر خطاب را در این باب متهم نکرده اند.”(تاریخ عرب، فیلیپ حتی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تبریز1344 ج1، ص 213)

 

3- ویل دورانت در “تاریخ تمدن” آتش زدن کتابخانه اسکندریه توسط مسلمین را افسانه ایبیش نمی داند و می نویسد:
ابن عبری که این حادثه را به مسلمانان نسبت داده استیک مسیحی یهودی نژاد از مشرق شام بود. او این حکایت افسانه مانند را با اینجوابافسانه آمیز چنین خلاصه می‌کند که” همه را بسوزان که تمام مندرجاتشان در اینکتاب(قرآن) هست!3 ایراد به این روایت وارد است: 1- قسمت مهم کتابخانه را مسیحیانمتعصب و به دوران بطرک تئودوسیوس به سال 392 سوزانده بودند.2- باقیمانده کتابخانههمچنان مورد بی‌اعتنایی و دستبرد کسان بود و پیش از سال 642 میلادی قسمت اعظم آن ازمیان رفته بود. 3- در مدت 5 قرنی که از وقوع تا ثبت حادثه می‌گذرد هیچ یک از تاریخنویسان مسیحی درباره آن سخنی نگفته‌اند. سعید بن البطریق تاریخ نویس مسیحی که ازسال 321 ه.ق اسقف اعظم اسکندریه بود و فتح این شهر را به دست اعراب با تفصیل فراواننقل کرده‌است هیچ سخنی از این واقعه به میان نیاورده است.”  (تاریخ تمدن.ویل دورانت. عصر ایمان.بخش اول.ترجمه پاینده،صارمی و طاهری، چاپ نهم،تهران 1382، انتشارات علمی فرهنگی، ص 361)

  

4-   ادوارد گیبون نیز آتش زدن کتابخانه بدست مسلمین را با استنادات تاریخی دروغ شمرده و می‌گوید:


“طبع من بیشتر به انکار صحت این واقعه است. واقعه‌ای به حقیقت بسیار
حیرت‌آور چنان‌که ابوالفرج می‌گوید: “بخوانید و متحیر شوید”. اما سکوت دو وقایع نگار قدیمی‌تر که هر دو مسیحی و مصری بوده اند قابل باورتر است از گزارش تنها بیگانه ای که 800 سال بعد در مرز مدینه به وصف این واقعه پرداخته است. یکی از دو مورخ مصری یعنی یوتی‌کیوس اسقف که در روزگاری کهن‌تر می‌زیسته و فتح اسکندریه را مشروحا گفته است ، اشاره‌ای به این ماجرا نکرده است. مفتی‌های مسلمان نیز این کار را زشت می‌دانند وبه صراحت گفته اند که کتب دینی یهودیان و مسیحیان را که به موجب حقوق جنگی در تصرف فاتحان قرار گرفته است، هرگز نباید در آتش بسوزانند واستفاده از کتب عالمان بت پرست و مورخان و شاعران و طبیبان و فیلسوفان مشروع است.”( انحطاط و سقوط امپراطوری رم، ادوارد گیبون،ترجمه فرنگیس شادمان، انتشارات علمی فرهنگی،چاپ سوم، ج3،ص1-3)

 

 5- روژه دوپاسکیه نیز آتش زدن کتابخانه اسکندریه به دست مسلمانان را اتهام و دروغیبزرگ می‌نامد و می‌نویسد:
افسانه مربوط به آتش زدن کتابخانه معروف و بزرگاسکندریه توسط پیروزمندان اسلام ، عاری از هر گونه حقیقت و بی‌مستند واقعی است. اسناد معتبر حاکی از آن‌اند که هنگامیکه مسلمانان به اسکندریه رسیدند، کتابخانهمعروف آن شهر دیرزمانی بود که از میان رفته بود.( سرگذشت اسلام و سرنوشت انسان،روژه دوپاسکیه،علی اکبر کسمایی،انجام کتاب،چاپاول،پاییز ،63، ص105)

 

6-- گوستاولوبون دانشمند معروف فرانسوی می نویسد:

“راجع به سوزاندن کتابخانه اسکندریه که عمر را به آن متهم ساخته اندهمین قدر می‌نویسمکه یک همچو افسانه مهملی، چگونه در این مدت متمادی به شهرت خود باقی مانده و آنرا تلقی به قبول نموده‌اند. لیکن در عصر حاضر بطلان این عقیده به درجه‌ای ثابت و محقق شده که دیگر محتاج به تحقیق و بررسی زاید نیست. این مطلب به طور کلی معلوم و مبرهن گردیده است که قبل از اسلام خود مسیحیان همانطور که همه معابد و خدایان اسکندریه را با نهایت اهتمام منهدم نموده‌اند، کتابخانه نامبرده را هم سوزانیده و بر باد داده‌‌اند و از کتب نامبرده در زمان مسلمین چیزی باقی نمانده بود تا آن را بسوزانند" تاریخ تمدن اسلام و عرب، گوستاو لوبون، ترجمه فخرداعی گیلانی، چاپ چهارم1334،ص 263)

 

7-ژاک ریسلر نیز این اتهام را به شدت رد می‌کند و می‌گوید:” آتش زدن کتابخانه ‌ی اسکندریه بدست مسلمین افسانه‌ای بیش نیست.(ژاک.س.ریسلر.تمدن عرب.ص100-101)

 

8-به گفته دانشنامه بریتانیکا، این کتابخانه طی دو مرحله، یکی هنگام جنگ داخلی در زمان امپراطور روم، اورلیان، در اواخر قرن سوم میلادی و دیگری در سال 391 میلادی به دست مسیحیان تخریب شد(منبع اینجا )

 

9-مسلما همه شما سایت یاهو رو می شناسید...این قسمتی دارد با نام yahoo answer که از اسمش مشخصه که چه وظیفه ایی دارد

در این قسمت (اینجا کلیک کنید) سوال پرسیده شده است درباره آتش زدن کتابخانه اسکندریه توسط مسیحیان که جوابی که سایت میدهد جالب است:می نویسد این کار توسط مسیحیان ودر سال 390 میلادی صورت گرفته است و اصلا اشاره ایی به مسلمانان نمی کند.

 

10- پرفسور Professor Hugh Lloyd-Jones’s(استاد دانشگاه آکسفورد...وفات 2009 میلادی)  این داستان رو جعلی میداند.ایشون مینویسد:(منبع اینجا)

To accept the story of the Arab destruction of the library of Alexandria, one must explain how it is that so dramatic an event was unmentioned and unnoticed not only in the rich historical literature of medieval Islam, but even in the literatures of the Coptic and other Christian churches, of the Byzantines, of the Jews, or anyone else who might have thought the destruction of a great library worthy of comment. That the story still survives, and is repeated, despite all these objections, is testimony to the enduring power of a myth

خلاصه ترجمه(چگونه قابل توضیح هست یه یک رویداد بسیار چشمگیر اتفاق افتاده است ولی نه منابع اصلی اسلامی ، نه یهود و نه ادبیات قبطی و کلیسای شرق به این موضوع اشاره نکرده اند )


11-اوتیخا (م 228 ق) مورخ مسیحى که به زمان فتح نزدیک بوده است، جریان فتح را ذکر کرده، ولى از کتاب سوزى خبرى نداده است

 

 

 

 در منابع اسلامی نیز خبری از این ماجرا نیست

دو منبع اصلى تاریخ فتح مصر، یعنى کتاب فتوح مصر و اخبارها تألیف ابن عبدالحکم (م 257 ق) و فتوح البلدان بلاذرى (م279 ق) است که هیچ اشاره ایی به آن نشده است.

و همچنین

- کتاب هایى که ویژه تاریخ مصر مى باشند، مانند کتاب الولاه و کتاب القضاه از کندى مصرى (م 350 ق)، الانتصار ابن دقماق (م 809 ق)، تاریخ مصر و خطط مقریزى (م 847 ق)، النجوم الزاهره فى اخبار مصر و القاهره ابن تغرى بردى (م 874 ق) و حسن المحاصره فى اخبار مصر و القاهره جلال الدین سیوطى (م 911 ق) و منابعى چون تاریخ یعقوبى، تاریخ طبرى آثار مسعودى، دینورى، ابن اثیر، ابن کثیر شامى و دیگران را در مورد مصر باید در مرتبه ى بعد از منابع فتوح قرار داد.

واقعا متاسفم..ابن همه سند ومدرک..خود مسیحیان و سایت هاشون می نویسن کار ما بوده است و اما برخی از ما می گویند کار مسلمانان است

 

و مطالعه بیشتر

21هزار احمد یک چشم کله پز در هرات!

افسانه ی کتابسوزی در ایران به دست مسلمانان

 

 




ارسال توسط حامد

اسلایدر