سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

 تناقضاتی از گفته های موبدیار مهران غیبی(2)


 

 

 

ادامه مطلب...


ارسال توسط حامد

بسم الله الرحمن الرحیم

تناقضاتی از گفته های موبدیار مهران غیبی

آقای غیبی در این لینک اینجا    پرسش و پاسخهایی را انجام داده اند که به  برخی مطالب و تناقضات آن اشاره می کنیم

3-تناقض

1-تکلیف وندیداد

2-تکلیف تاریخ گاتها

3-آفرینش خلقت در زرتشت

 

ادامه مطلب...


ارسال توسط حامد
 
تاریخ : دوشنبه 92/5/7

بسم الله الرحمن الرحیم

کشتن جانوران در زرتشت

بطور کلی خُرَفستَرُ Khrawstar   در اوستا بمعنی زیانکاران و بدکاران آمده است . گاهی اوقات بمعنای انسانهای بی ایمان و مردم بد تعبیر شده است، در گاثاها و یشتها به معنی مردم زیانکار و بد و شریر و راهزن و چادرنشینان و بیابان گردان در برابر کشاورزانی که اسکان یافته اند به کار رفته است. بنگرید به یسنا 5/28+ 5/34 +9/34 ؛ در اغلب موارد به ویژه در وندیداد این واژه بمعنی جانوران زیانکار و اهریمنی کاربرد دارد تعبیر و مفهوم این جانوران بسیار گسترده است و شامل : مار ، مور ، وزغ ، موش ، ملخ  ، مگس ، زنبور ، عنکبوت ، کرم ، سوسک، پشه ، بید ، شپش ، گرگ ، لاکپشت و ... است . ß وندیداد2/763

برای مثال یکی از مجازاتهایی که برای کشتن اسب ابی در نظر گرفته شده است عبارتست از :

فرگرد14بند 5: او باید ده هزار مار که روی شکم می خزد بهلاکت رساند، ده هزار از مارهای  سگ صورت کَهرپورا بکشد، ده هزار از لاک پشت ها بکشد ،  ده هزار وزغ دَم زننده بکشد[+وندیداد دارمستتر: ده هزار وزغ ابی بکشد] ،  ده هزار مورچه های دانه کش را بکشد، ده هزار از مورهای گزنده یگوچک بد [زیانکار] بکشد.*

بند6 : ده هزار از پَزدوهایِ سرگین گردان را بکشد، ده هزار از مگس هایِ نفرت انگیز بکشد، ده هزار سوراخ های ناپاک جانوران زیانکار را از این زمین بکند..

*هاشم رضی در یاددشت این جمله مینویسد : به ویژه در این  بیت که اعراضی به فریضه و رسم موبدان و مزدا پرستان است : میازار موری که دانه کش است** که جان دارد و جان شیرین خوش است.

یکی از مجازات زن حائض نیز کشتن خرفستزان ذکر شده است  طبق فرگرد 16بند12 بایستی مور دانه کش را که در تابستان دوسد ؛ یا از هرکدام دیگر از خرفستران آنگر- مینو [آفریده] بکشد که در زمستان [باشد] همچنین از مجازاتهای این زن موارد گفته شده در فرگرد14/5 در فرگرد 18بند73 مترتب است.

بدین ترتیب میبنیم که ایین مزدیسنی در برهم زدن اکوسیستم و نظم طبیعی و حتی از میان بردن نسل حیوانات چه نقشی داشته است.

ادامه مطلب...


ارسال توسط حامد

بسم الله الرحمن الرحیم

گاتها، کتابی نارسا و تحریف شده است

زرتشتیان امروزه میگویند گاهان همان سروده های زرتشت است . برخی دلایل رد این نظرات

دلیل اول :

در گات 46 بند 15 ، بخشی از سروده ، از بین رفته است . ( از متن گاتها گم شده است )
و بسیاری از پژوهشگران این زمینه چنین میگوند .
برای نمونه ؛
پورداود ( یکی بزرگترین پژوهشگر اوستا شناس روزگار ما ) گفت :
« از این قطعه از زمان قدیم یک سطر شعر افتاده است »
پژوهش یکم ابراهیم پورداود بر گاتها ؛ هات 46 بند 15 ، انتشارات اساطیر ،تهران ، چاپ دوم
وی در پژوهش دوم خود بر نویسه ی گاتها چنین میگوید :
« در این بند باید یک شعر افتاده باشد که دومین نیمه ی این بند با آن پیوستگی داشت . در کتاب پهلوی شایست نه شایست در فصل 13 فقره 51 نیز یاد شده که در اینجا یک شعر کم است »
پژوهش دوم ابراهیم پورداود بر گاتها ؛ هات 46 بند 15 ، انتشارات اساطیر ،تهران ، چاپ دوم 1384
دکتر دوستخواه که نیز از بزرگترین اوستاشناسان دوره ما است و پژوهش وی در ترجمه ی اوستا مورد پشتیبانی و تأیید بسیاری از انجمن های زرتشتی قرار گرفته است میگوید :
« در متن یک سطر شعر افتاده است . »
وی می افزاید که برخی از پژوهشگران متنی را به دلخواه به جای این سطر گم شده به گاتها افزوده اند !
اوستا ، پژوهش و ترجمه دکتر دوستخواه ، صفحه 57 ، گات 46 بند 15 ، انتشارات مروارید .

همین امر نشان میدهد که حداقل یک بخش از گاتها گم شده است . وقتی که بخشی از چیزی کاسته می شود هرآیینه ممکن است بخشهای دیگری نیز از آن کاسته شده باشد .
از همین روی است که زرتشتیان هیچ دلیلی بر تحریف نشدن یا کاسته نشدن گاتها ندارند .
همچنین زرتشتیان هیچ دلیلی ندارند تا نشان دهند که گاتها همه سروده های زرتشت است . چه بسا سروده هایی که در طول زمان از بین رفته و هچ اثری از آن باقی نمانده است .
دلیل دوم :
در همان دلیل اول ، جالب این است که برخی از موبدان و پژوهشگران به جای متن حذف شده ، به صلاح دید و نظر خود متنی را اضافه کردند ! ( تحریف واضح تر از این ؟ )
اوستا ، پژوهش و ترجمه دکتر ج . دوستخواه ، گات 46 بند 15 ، صفحه 57 ، انتشارات مروارید .
گاتها ، موبد فیروز آذرگشسب ، گات 46 بند 15 ، ص 84 ، انتشارات فروهر ، تهران . 1378. چاپ دوم
همچنین به ترجمه ی استاد تاراپور والا مراجعه فرمایید .
دلیل سوم :
موبد فیروز آذرگشسب میگوید :
« متأسفانه با سوخته شدن کتابخانه ی معظم شاهی در تخت جمشید به دست اسکندر مقدونی و از بین رفتن باقیمانده ی مدارک دینی زرتشتیان در اثر حملات اعراب و یورش قوم مغول به این سرزمین ، امروز مدرک و مأخذی که بتوانیم تاریخ زرتشت و گاتها را به طور دقیق بیابیم در دست نیست . »
گاتها ، موبد فیروز آذرگشسب ، ص 2 ، انتشارات فروهر ، تهران ، 1378، چاپ دوم
همانگونه که بیان شد تاریخ و قدمت گاتها مشخص نیست . ( بین نظریات متفاوت حدود هشت هزار سال اختلاف است ! برخی گفته اند 3 هزار و اندی سال پیش و برخی گفته اند 8 هزار سال پیش و برخی گفته اند 5 هزار سال پیش و ... )
گذشته از این اختلافات ، آذرگشسب میگوید تاریخ و قدمت گاتها به طور دقیق مشخص نیست . نتیجه این می شود که زبان شناسان نمی توانند به درستی این متون را ترجمه کنند . چه بسا کلمه ای در عصری یک معنا داشته باشد و در صد یا دویست یا سیصد سال بعد( یا بیشتر ) در معنایش یا مصداقش تفاوتی پدیدار گردد که معنی عبارت را تغییر دهد . پس اولین نتیجه ای که گرفته می شود این است که ترجمه ی گاتها ( یا حد اقل بخش زیادی از آن ) امری تقریبی و از روی حدس و گمان است . همچنین اصل گاتها هم به دلیل از میان رفتن زبانش قابل فهم نیست .
پس تنها چیزی که میماند انتقال و حفظ سینه به سینه ی گاتهاست . و در آن هم هیچ تضمینی مبنی بر عدم تغییر و تحریف وجود ندارد .


ادامه مطلب...


ارسال توسط حامد
 
تاریخ : دوشنبه 92/5/7

بسم الله الرحمن الرحیم

مجازاتهای دوران ساسانیان

مطالب زیر از کتاب ایران در زمان ساسانیان نوشته  آقای آرتور کریستنسن ....ترجمه رشید یاسمی ...صفحه 414 الی 416

 

***یکى از مجازاتهاى بسیار معمول آن زمان، که خصوصا درباره شاهزادگان عاصى مجرى میشد، کورى بود؛ باین ترتیب که میل سرخ در چشم محکوم فرومیبردند یا روغن گداخته در دیده او میریختند

***یکى از ادوات کثیر الاستعمال شانه آهنین بود، که گوشت تن محکوم  را با آن مى کندند. براى افزایش درد و شکنجه بر استخوانهایى، که نمایان شده بود، نفت مى ریختند و آتش مى زدند. شکنجه چرخ و اعدام بر روى خرمن هیزم که بر آن نفت ریخته و مهیاى آتش گرفتن بود، در ردیف شکنجه هاى ایران مذکور است

***دهشتناک ترین شکنجه ها شکنجه معروف به نه مرگ بود، که تفصیل آن از اینقرار است  جلاد به ترتیب انگشتان دست و انگشتان پا و بعد دست را تا مچ و پا را تا کف و سپس دست را تا آرنج و پا را تا زانو و آنگاه گوش و بینى و عاقبت سر را قطع میکرد

 




ارسال توسط حامد
 
تاریخ : دوشنبه 92/5/7

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ تولد زرتشت؟؟؟

در این مطلب سعی داریم از منابع زرتشتیان اثبات کنیم که تارخ تولد ، زندگانی ، مدت پیغمبری و...پیامبر زرتشت مشخص نیست .

(این نکته رو بگم که تقریبا تمامی کتابها ذکر شده از انتشارات فروهر که انتشارات رسمی زرتشتیان هست ذکر شده هست)

 

1-کتاب گاتها ... برگردان پور داوود...صفحه 24

اقرار کنیم که تحقیقاً نمی دانیم محل ولادت و زمان زندگانی زرتشت کجا و کی بود.

2-کتاب مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان ...نویسنده:موبد اردشیر آذر گشسب: صفحه 16

در آغاز این گفتار باید اعترافنمایم که ما هنوز به تاریخ درست ظهور زرتشت دسترسی نداریم

3-کتاب خدا شناسی زرتشتی ...برگردان : موبد رستم شهزادی  ...صفحه 15

تاریخ پیدایش این پیامبر بزرگ ایرانی نیز به درستی بر ما معلوم نیست

 

تا اینجا این دوستان حرف صحیح رو گفتند که مشخص نیست اما بعضیها هم یه آمار و ارقامی دادند که کاملا در اونها اختلاف نظر هست

 

4-کتاب گاتها ...برگردان موبد سیروس آذر گشسب...صفحه 2

راجع به  پیغمبر ایران تا به حال عقاید و نظرات مختلفی ابراز شده است که از بین آنها راجع به سه نظر بحث خواهیم کرد.

پس این می گوید درباره زرتشت نظرات متعددی است، حداقل سه تا نظر وجود دارد.

نظریه اول تاریخ سنتی است که زمان زرتشت را سیصد سال قبل از حمله اسکندر به ایران و یا حدود قرن ششم میلادی دانسته.

 

نظریه دوم گفته های مورخین یونان است که زمان زرتشت را حدود شش هزار سال قبل از میلاد ذکر کرده اند.

 

نظریه سوم عقیده اوستا شناسان و دانشمندانی است که زمان "اَشو زرتشت" را یک هزار سال تا یک هزار و هفصد و پنجاه سال قبل از میلاد دانسته.

5-کتاب پیام زرتشت ...نویسنده علی اکبر جعفری....صفحه 18

 زمان زرتشت را از ششصد سال قبل از میلاد مسیح تا شش هزار سال پیش از افلاطون بوده هست.

 

6-کتاب کتاب "پارسیان اهل کتاب اند"...پرفسور مازندی ...صفحه 210 و 211

تولد او(=زرتشت پیغمبر) قرین یک هزار سال پیش از میلاد مسیح واقع شده است

 

حالا دینی که تاریخ پیامبرش رو دقیقا نمی دونه به نظرتون چی باید بگه آدم.

ممکنه بعضیها برا تولد زرتشت یه تاریخ بگن اما هماطور که دیدم بزرگان زرتشتی (موبدرستم شهزادی ...موبد اردشیر آذر گشسب و ...) میگن تاریخ دقیقی نداریم.

ان شالله در مطلب بعد اثبات می کنیم که اصلا اوستا تحریف شده است(البته به نقل از منابع زرتشتیان




ارسال توسط حامد

اسلایدر